Terug op Curacao
Curac - 1

Op 14 november gooien we om 9.00 uur los en om 14.00 uur liggen we voor anker in de Fuik baai en zien we de Tafel berg eens van de andere kant. Vandaar gaan we voor de laatste keer naar het Spaansewater.

Curac - 2

Onze bijboot de Zoom van Zodiac is net een jaar oud en de lijm begint op te lossen. Bij de verkoop hebben ze ons gezegd dat hij niet helemaal geschikt is voor de Carieb maar het toch zeker 6 tot 10 jaar zou uithouden.
Martin heeft, samen met de bijboot de juiste lijm gekocht maar deze wil niet houden. Daarom nu maar opnieuw proberen met kit.

Curac - 3

Maar dan blijkt er nog een lek te zitten onder het geplakte gedeelte en moet de boel weer los en inderdaad onder  de bevestiging van de motorplank is de lijmnaad los en kunnen we opnieuw aan de slag.
Martin zit uren op internet te zoeken, maar al de boten zijn veel te duur!!!
Maar geluk bij een ongeluk horen we dat hun voorraad Apex boten voor een zeer gereduceerde prijs de deur uit gaan. Hebben wij even geluk.

Curac - 4

Terwijl het weer hier in de Carieb uitzonderlijk rustig is geweest, razen de stormen over Nederland. Wij krijgen bericht dat naast ons huis een conifeer is omgewaaid. Gelukkig heeft hij geen schade gemaakt.

Curac - 5

We huren nog een auto want we willen nog een paar landhuizen bezoeken.
Een daarvan is Landhuis Jan Kok. Ik heb al eerder geschreven over de prachtige kunst die hier gemaakt wordt. Voor de eerste keer zag ik de schilder stukken van Nena Sanchez in Willemstad zowel buiten op de muren als in de winkel die in een klein steegje is. Ik kocht toen een reproductie van haar. En wilde graag nog meer zien.

Curac - 6

In haar werk zie je de mooie heldere kleuren, het zonlicht, de blauwe luchten en het turquoise water van Curaçao terug. Door het experimenteren met acryl verf op verschillende materialen heeft ze zich de kunst zelf aangeleerd.
Wij worden die middag geholpen door haar zus. Ze blijkt onze boot gezien te hebben want vanuit haar huis heeft ze uitzicht op onze boot.
Het tweede landhuis is dat van “Daniel” daar verbouwen ze de overheerlijke Rucola sla die ik zo moet missen tijdens deze reis. Ik wil weten hoe zij de sla plantjes hier in de warmte kweken want bij mij mislukt het elke keer. Nog een maal mag ik  het proberen van Martin.

Curac - 7

Voor het volgende bezoek gaan we voor het eerst naar de oostkust, daar ligt bij Groot St. Joris de Serena's Art Factory en de aangrenzende Kunst en souvenirwinkel, nabij de CurAloe Plantage en de Ostrich Farm.
Serena Janet Israel is een andere kunstenares die heel veel met kleur werkt.
Zij is de bezielende geest achter de “Chichi”
Chichi is de sensuele, goed afgeronde Caribische vrouw.
Zij vertegenwoordigt de slimme, sterke, vrolijke en zorgzame oudere zus die iedereen verdient.

Curac - 8

Chichi is het Papiamentse woord voor 'grote zus'. Zij is oudste dochter van de familie. waar vaak geen vader was en de moeder moest werken en zij al jong voor de kleintjes moest zorgen.
Ze is een zeer gewaardeerd vrouwelijk rolmodel in de Caribische gemeenschap van vandaag en een zeer levend deel van het kleurrijke erfgoed.
De beeldjes worden hand gemaakt en  geschilderd in felle Caribische kleuren door lokale ambachtslieden en schilders bij de “Serena's Art Factory” in Curaçao.
Volgend jaar wil ik zeker meedoen met een workshop om zelf zo’n beeltje te maken.

De boeken die ik besteld had bij Butget Marine kunnen zij niet leveren, op internet lukt het me niet maar mijn  broer in Florida lukt het wel. Maar dan is het zoeken waar ze terecht komen en vinden ze bij Fedex. Er zijn weinig boeken van het gebied waar we naar toe gaan, wel van landen afzonderlijk maar dit is de enige van heel Central Amerika.
Het is feest op Curaçao niet omdat Marga vandaag terug naar Nederland vliegt en haar vliegtuig uren later vertrekt maar omdat het Nederlands konings paar op Curacao is en dat voor de bevolking een groot feest is. Als we van de boot wegvaren worden we uitbundig gedag gezwaaid door de zus van Nena.
Als we terugkomen van het vliegveld wil ik nog wel naar het feest in Willemstad, maar we moeten morgen vroeg op. Onderweg naar de boot komen we zeer veel politie tegen en op een gegeven moment motor agenten en ja hoor dan de bus met het Konings paar. Niks geen wegafzettingen en omleidingen.
19 november hebben we een
gesprek bij de
Amerikaanse Ambassade voor een  visum, het aanvragen is een stuk moeilijker. Ze zijn erg aardig en met een beetje geduld kom je vanzelf bij het juiste loket. Als we terug zijn op de boot hebben we al het bericht dat we de paspoorten weer kunnen ophalen.

Voor de laatste keer gaan we naar de Pier voor het Happy hour en een dag-hap. De hoeveelheid Nederlandse zeilers is minder geworden omdat er al veel vertrokken zijn, maar het is nog steeds gezellig.

Curac - 9

Jaap en Laura hadden bij de nieuwe Nederlandse eigenaren van dit restaurant het balletje opgegooid om een happy hour te houden en dat is een succes geworden met steeds meer bezoekers. Je wisseld ervaringen uit en wij werden weer een boek rijker over Cuba die een ander weer over had.

Curac - 10

Op vrijdag en zaterdag avond is er dan weer happy hour bij Norman bij de vissers haven waar een dingy stijger is en de bus komt voor de supermarkt.
Er is op die avonden live muziek en veel lokalen komen dan ook. Altijd weer gezellig!!
Maar nu gaan ook wij weer een stukje verder!

Ga door naar de volgende pagina,