Panama Canal 1

In de zestiende eeuw wilde de Spanjaarden door Panama om de tocht naar Lima en Peru te versnellen. De Fransen deden in 1880 een werkelijke poging. Maar na negen jaar en meer dan 20.000 doden staakte Frankrijk de bouw.
1n 1904 gingen Amerikaanse ingenieurs en soldaten van start met de aanleg. In 1914 waren ze, twee jaar voor de geplande datum, klaar met de bouw. In die 10 jaar zijn er 6.000 mensen omgekomen.

De loods wil met de eigenaren van de boot op de foto.

Aan de kant waar de Amerikaanse basis was, strekt zich een groot natuur gebied uit waar apen en andere inheemse dieren leven. Vanuit de jachthaven loop je zo het oerwoud in.

Op weg naar de sluis met de catamaran voorop en wij sluiten de rij. De loods controleert of wij de lijnen allemaal goed neer hebben gelegd.

Martin in zijn element.

Frits neemt het weer over

Voordat we de sluis invaren worden de drie zeiljachten met elkaar verbonden.
De grote catamaran gaat in het midden en aan weerskanten de beide andere schepen. De catamaran geeft de vaart aan en wij sturen mee.

Frits kijkt nog even hoe de sluizen lopen en het meer daarachter. Ook al heb je een loods aan boord, je blijft toch altijd verantwoordelijk.

Het Panama kanaal is een belangrijke verkeers ader. Jaarlijks  maken ruim 14.000 schepen gebruik van net kanaal, dat zijn gemiddeld 38 schepen per dag.

Op weg naar de eerste sluis zijn we druk bezig met forto’s nemen. Het gaat allemaal heel rustig en relaxt, geen gejaag voor een plekje zoals in Nederland.

De mannen zijn voor het voordek de dames voor de achterkant. Je moet vier line handlers hebben, maar aan een kant zit je al vast dus heb je alleen nog de lijnen naar de kade die je moet handelen.

Het is echt waar de argonaut verlaat de Caribbean Sea op weg naar de Pacific Ocean er is geen weg meer terug, dan op het einde weer een groot bedrag betalen voor de terug tocht. En sinds het kanaal in Panamese handen is, is de prijs van de doorgang meer dan verdubbeld.

Ga door naar de volgende pagina,
of ga terug naar de
vorige.