Panama Canal 5

De catamaran en de Argonaut meren in deze sluizen af aan de rondvaart boot, de Canadees moet wachten op de volgende schutting. Wij hebben nu geen lopers nodig. De grote schepen zitten aan treintjes. Aan beide kanten van de sluis ligt een tandradspoor (2 links en 2 rechts) die het schip in de achtereen volgende sluizen in het midden van de sluis houden. Het schip beweegt op eigen kracht vooruit met zeer beperkte snelheid.

Voor de grote schepen geen mannen maar treintjes.

In de sluis naast ons komt het cruise schip Norwegian Star.

Nog twee sluizen te gaan en dan zijn we er.

We verlaten de laatste sluis en varen langs de haven van Balboa.

En vervolgens varen onder de “Bridge of the Americas” door. Deze brug maakt onderdeel uit van de Pan-Amerikaanse-snelweg die Noord en Zuid Amerika met elkaar verbindt

Panama C - 18

Even voorbij de brug zetten we onze loods weer op de loodsboot en nog even verder leveren we de stootwillen en de landvasten af. Dan vervolgen wij onze weg op zoek naar een ligplaats.
Nog even wat wetenswaardig heden; het 81 km lange Panamakanaal varieert in breedte tussen de 70 en 300 meter. De sluizen zijn 305 lang en 33,53 meter breed. Er kunnen schepen geschut worden met een maximale breedte van 32,3 meter.

DSCF6294

Welkom in de bewoonde wereld, de buiten wijk van Panama city.

Aan de andere kant van het vaarwater zien we een prachtig opvallend gebouw. Hier komt het Museum van de Biodiversiteit.

Wat hebben we waar?

En dan zijn Marian en Frits op de Pacific Ocean en liggen er weer heel wat zeil mijlen voor hen open.

Ga door naar de volgende pagina,
of ga terug naar d
vorige.