Colombia Cartagena 1

Het vertrek van Aruba is een dag uitgesteld omdat mijn HP laptop kuren kreeg daardoor miste ik programma’s die ik weer van internet down loade en daarbij ging weer het nodige mis, de verkeerde werden verwijderd en weer terug gehaald enz, enz. Als leek moet je daar ook niet aankomen.
Wij Oranjestad in op zoek naar een reperateur. We werden verwezen naar Pro Net en hier was gelukkig een reddende engel die gelijk aan het werk ging. Maar dat klusje was natuurlijk niet in een uurtje geklaard, we konden hem pas de volgende dag ophalen. Ad nog hartelijk bedankt.
18 december 2013 verlaten we de A. B. C. eilanden na een verblijf van een half jaar en gaan we op weg naar Colombia, we kunnen onderweg nog steeds geen mail versturen om de posities door te geven. Voor de komende dagen staat er voldoende wind en we denken over 3 dagen aan te komen.
Op naar Cartagena. Als je geen gedetailleerde kaart heb kijk je op  Google earth en je ziet waar je naar toe moet en hoe het eruit ziet, zelfs krijg je al een rondleiding. Mooi meegenomen.
We ziin niet de enige die gaan vertrekken. Ook ook de Bella Ciao en de Kostad en een Belg gaan weg. We gaan anker op en varen weer naar Barcadera om uit te klaren, ze hebben geen opmerkingen dat we langer dan 5 dagen zijn gebleven. Dat bespaard ons toch maar weer 75 dollar.
Om 11.30 uur zijn we klaar, varen naar buiten en zetten de genua en de kotterfok, beide op een boom. In de middag vangt Martin eindelijk weer eens een gouddorade en ik maak er een vissoep van waarvan we twee dagen kunnen eten.

19 december. Bij het opkomen van de zon neemt de wind af en gaat het grootzeil erbij. Wanneer we bij Colombia de hoek om gaan komt er bewolking en daarbij neemt de wind toe, twee reven gaan in het grootzeil. De bewolking verdwijnt weer net zo snel als hij gekomen is en we varen weer met een strak blauwe lucht rustig verder.
De zee bouwt wel op en voor de nacht halen we het grootzeil weg. De is wisselend van kracht en de zee bouwt verder op.
Maar we hebben er geen moeite mee, de windvaan stuurd alles en wij mogen uitkijk houden. We wisselen elkaar om de twee uur af om even te liggen of te slapen.
20 december De nacht was weer prachtig, eerst het licht van de sterren en daarna de maan die net niet meer vol is maar wel veel licht geeft. We hebben het zijzeiltje aan de sprayhood geritst, ook al hebben we voor de wind af en toe wil er toch een dwars golfje de kuip binnen.
Later in de middag neemr de wind ineens weer toe tot 40 knopen (windmeter + snelheid) en de genua wordt helemaal weggedraaid en varen we alleen nog op de kotterfok en zo blijven we tot Cartagena varen. De boot loopt nog 5 tot 7 knopen. Als we uiteindelijk onder de afdekking van het land zijn neemt de wind en de golven af, maar we hebben geen haast we willen niet in het donker aankomen !!

Net voor zons opgang varen we langs Cartagena.

We moeten nog verder naar het zuiden want we hebben geen detail kaart dus nemen we de grote invaart. Een cruise schip vaart voor ons uit. Het is voor hen weer de tijd om binnen te lopen.

En met het daglicht varen we binnen en vallen direct de verdedigings werken op. Uit welke tijd deze zijn weet ik niet maar in de afgelopen honderde jarenis er de nodige strijd gestreden.

Rodrigo de Bastidas landde in 1550 als eerste op de Colombiaanse kust. In 1533 kreeg men de kust van Cartagena in handen en van daaruit begon de koloniale overheersing.

Nadat men de Indiaase bevolking had uitgeroeid moesten er Afrikaanse slaven worden ingevoerd om het werk in de mijnen en op de plantages uit te voeren.

Tot 1810 was het land een kolonie van Spanjeen de belangrijkste bron van inkomsten was goud. Maar in dat jaar verklaarde Colombia zich onafhankelijk maar de Spaanse troepen heroverde het land weer terug. In 1819 was er sprake van een echte onafhankelijkheid onder leiding van Simon Bolivar en Francisco de Paula Santander.

Nu is het Nederlandse bedrijf Bos Kalis hier bezig met bagger werkzaam heden.

Ook al zijn we nu in 2013 deze Colombiaan gaat nog oversteken in zijn houten roeibootje, wel even wachtend op tegemoet komend zee verkeer.

Op het eiland naast de invaart met de verdedigings werken zie je nog traditionele gebouwen……

Maar even verder moderne bouwerken.

En even verder nog meer en dan bijna alles in het wit.

Bij het binnen varen van de Bocca Grande word je verwelkomt door Maria en haar kind.
En dan varen we de stad binnen en gaan we op zoek naar een plaatsje in de jachthaven “Club Nautico” en gelukkig is er iemand op deze zaterdag en worden we gewezen naar een plek. Als we met het voorschip vast liggen aan de stijger duikt de havenmeester overboord om de achterlijnen onderwater vast te maken.
Door de havenmeester wordt er ook naar een agent gebeld die voor ons de inklaring gaat regelen. Hier kom je daar niet onderuit, als particulier mag je niet zelf inklaren. Het is een aardige Colombiaanse jonge dame.

Ga door naar de volgende pagina
of ga terug naar de
vorige.