Rio Sagres

We blijven nog een paar dagen in de jachthaven, om te wassen en boodschappen te doen. Net op die dag dat ik de laatste boodschappen wil doen rijdt de bus alleen s morgens heen en ’s middags pas terug, maar ik was een beetje lang bezig, dus heb ik maar de middag bus genomen. Ondanks dat het laat was toch vertrokken. We willen naar de Rio Sagres en dat is hemelsbreed maar 5 Miles.

Gelukkig komen we voor het donker bij de rivier monding aan. Het is goed uitkijken met de diepte want die kan terug lopen naar ongeveer 3 meter, maar met links en rechte rotsen. Maar we hebben het boek en de digitale kaarten.

Ook loopt er behoorlijk wat deining met de golven, je ziet daaraan ook waar de ondieptes zijn en die zijn dichtbij. We houden constant 4 meter water onder de kiel.

De rivier zelf is bijna overal 10 meter diep. We varen een eind de rivier op en gooien daar het anker uit.

De Rio Sagres heeft zijn oorsprong in het San Blas gebergte en had een stroom gebied van 3.5 km. Maar door de aanleg van het Panama kanaal werd de stroom onderbroken. Er werd een dam gebouwd en later nog een tweede dam.

We genieten van de heerlijke rust en ’s avonds maken we voor het eerst de vuurvliegjes mee. Eerst zit je vreemd te kijken wat er gebeurt voordat je door hebt dat het geen vonkjes zijn die langs komen maar iets dat echt vliegt.

Het is hier zo heerlijk dat we nog maar een nacht langer blijven. Vanmorgen zagen we een Nederlander de rivier afkomen en die riep dat het stroom op waars nog mooier is. Dus halen we het anker op en  varen we verder.

Het blijft mooi maar als we een uur gevaren bedenken we dat we morgen die tijd weer terug moeten varen. We willen morgen vroeg vertrekken opdat we weer een hele tocht voor de boeg hebben, dan maar weer terug naar de oude ankerplek.

De volgende morgen worden we weer wakker met de oerwoud geluiden en vooral de brulapen laten zich luid horen.

Ga door naar de volgende pagina,