naar Azoren 1

Van Bermuda naar de Azoren.

Vandaag 23 mei 2016 willen we vertrekken naar de Azoren, maar als we wakker worden komt de regen met bakken uit de hemel en in de regen vertrekken vinden we het ergste wat er is. Om 12.00 uur is het droog en gaat Martin even bij de Sedo Nulli langs om te horen wat hun plannen zijn, ze weten het nog niet. Wij gaan de  laatste boodschappen doen. Terwijl ik deze opruim gaat Martin uitklaren.
Daarna de bijboot opruimen en gaan we anker op.
Om 16.00 uur zijn we buiten en zeilen we met 1 rif in het grootzeil en de genua.
De Sedo Nulli is toch ook vertrokken.

24 mei. Het gaat allemaal redelijk, we lopen goed en zijn alweer een beetje in geslingerd op een onrustige zee. Vanmiddag hebben we voor het eerst Portugese oorlogsschepen gezien. We varen samen op met de Sedo Nulli.
Het Portugees oorlogsschip (Physalia physalis) is een staatkwal die voorkomt in de warmere zeeŽn. Het is geen echte kwal , maar een complexe kolonie van honderden poliepen van vier typen.
De naam is afkomstig van de ontdekkingsreizigers uit de 16e eeuw, toen Portugal op zee machtiger was dan Engeland en Spanje en de Portugese oorlogsschepen iedereen angst inboezemden, net als dit "dier".

Naast het lichaam, dat gemiddeld 9 tot 35 cm. groot is, heeft het een gal blaas, dat als zeil dienst doet.
Dit zeil, dat in feite een poliep is, kan met lucht gevuld worden als het dier aan de oppervlakte moet blijven, en kan bij gevaar leeglopen waardoor het dier onderduikt. Ook kan dit zeil in een bepaalde hoek gedraaid worden, zodat het organisme invloed kan uitoefenen op de richting waarin het zich beweegt. Zelfs schuin tegen de wind in laveren is mogelijk.

Het gif van het Portugees oorlogschip is van een andere samenstelling dan dat van een kwal. Het gif doodt meestal niet, maar veroorzaakt wel veel pijn, en eventueel koorts, een shock, en ademhalingsproblemen. Toch overleven sommige mensen een ontmoeting met het Portugees oorlogsschip niet, niet in de laatste plaats door het gevaar in het water in de tentakels verstrikt te raken, verlamd te raken en te verdrinken.

25 mei. Sinds vertrek hebben we 240 nm. afgelegd. We hebben op dit moment stroom tegen.
Het kompas van de elektrische stuur automaat geeft hele rare waarden aan en de hele roos verspringt van noord naar zuid. Gelukkig is er nog wind en doet de windvaan het prima.
Martin heeft nog steeds pijn in zijn been maar door de pijnstillers slaapt hij veel.

Donderdag 26 mei. De wind is weg en de stuur automaat is kapot. Martin maakt hem nogmaals open, er zit weer vocht in het kastje. Het huis heeft allemaal haarscheurtjes en ook al is hij de laatste keer goed dicht gekit er is toch weer water binnen gekomen. Hij is niet meer te repareren. Als we op de spinaker of de motor willen varen moeten we zelf sturen als er te weinig wind is.
In de genua zit een klein scheurtje, we herstellen het met plakkend zeil reparatie doek, als we aan land zijn moet het naar de zeilmaker.
De windvaan houd ons nog op koers. De Sedo Nulli gaat op de motor verder.
Gelukkig komen de dolfijnen ons weer even opvrolijken.
Als de zon onder is halen we de zeilen weg en laten we de boot drijven en wij gaan slapen, het AIS alarm staat aan en als we wakker zijn kijken we even buiten. Niets te zien.

Vrijdag 27 mei. We hebben weer wat wind opgepakt en deze blaast de goede richting in. We lopen na een rustige nacht, zonder wind, nu weer 4.6 knopen.
We hebben in de afgelopen 24.00 uur 47 mijl afgelegd.

Vandaag gaat het beter, aan het eind van de dag staan er weer 108 nm. op het log.

Zaterdag 28 mei. Vanmorgen 4.00 uur de boom uit de genua gehaald en “varen” nu 50į aan de wind. Op de stroom drijven we de goede kant op. Later in de morgen  kunnen de zeilen weer worden gehesen en tot 18.00 uur maken we voortgang en hebben we in 24 uur toch nog 65 nm. afgelegd. Vanmiddag heeft Martin wel een uur op de motor gevaren zodat ik achter de computer kon werken en is ook de accu weer vol.
Twee maal op de dag hebben we contact via de SSB radio met 5 andere zeil schepen en haalt Martin met deze radio ook de weerberichten binnen.
De Wildeman krijgt weerberichten vanuit Nederland via de satelliet telefoon.
Er ontwikkelt zich een lagedruk gebied op de noordelijke oceaan vanaf New Found Land naar de Azoren. We proberen zover mogelijk naar het zuiden te varen, maar we zitten nog meer dan 1170 nm. van de Azoren af.
Tegen de avond neemt eerst de zeegang en dan ook de wind weer toe. We gaan de nacht in met een gereefde genua maar dit blijkt later toch teveel en rollen we deze weg en de kleinere kotter fok komt ervoor in de plaats.

Zondag 29 mei. We hebben de nacht weer binnen doorgebracht. De boot ging haar eigen gang met alleen de kotter fok op. Om het half uur gaan we even buiten kijken en vertrouwen we verder op het AIS alarm. Twee vracht schepen passeerde ons op ruime afstand. De Aziatische bemanning moest van zich laten horen door onzin tegen elkaar te spreken, daarom de marifoon uitgezet tot het weer stil was.
Vanmorgen kwam de wind weer terug en gedurende de dag stond er wind in verschillende sterktes. We hebben nu 640 nm. afgelegd en nog 1046 nm. te gaan.
’s Avonds neemt de zeegang weer toe, we laten de genua erop staan. Om 23.00 uur is er een wind schifting. De genua gaat weg en alleen met de kotter fok gaan we verder.

Maandag 30 mei. Om 05.00 uur zet Martin het grootzeil met 3 reven erin en rolt hij een puntje genua bij de kotter fok uit, en hobbelen we zo verder.
In de loop van de dag neemt de wind weer af maar de zee blijft erg onrustig. Later kan de hele genua uitgerold worden.
Dichter bij de Azoren heeft het lage druk gebied de wind al laten toenemen tot 30 knopen en hoger. Maar alles gaat goed daar. De Mistic Shadow gaat naar Horta i.p.v. naar Floris. De andere twee boten gokken nog op Floris.

Het koken van eten is vandaag erg lastig nu de boot heen en weer geslingerd wordt.
Gelukkig is er nog wat van gisteren dat vandaag weer opgeleukt moet worden met een andere smaak en dat is rode kool.
De nacht is erg onrustig, de wind varieert in een paar minuten tijd van 5 tot 20 knopen. Het ene moment lig je horizontaal om het volgende rol je weer naar de lage kant.
Gelukkig heb ik slinger zeiltjes en kan ik niet uit bed rollen. Martin heeft zich zeevast gezet met extra kussens.

Ga door naar de volgende pagina,
of ga terug naar de
vorige.