Naar Bonaire

Zaterdag middag 22-07-2013 gooien we om 14.00 uur de trossen los en varen we tussen alle ankerende boten langs Club Med. En Ste. Anne de baai uit.  Buiten gekomen zetten we het grootzeil met 2 reven, de Genua en de kotter fok en varen we langs het eiland.

Met een bakstag windje en bijna 6 knopen gaan we richting Bonaire.
Het kleine rotsje in het midden van de foto heet Rocher Du Diamant, wij zien er geen diamant in.
In de loop van de nacht neemt de wind toe, de kotterfok wordt weggedraaid en de Genua wat ingerold.

De tweede dag neemt bij het opkomen van de zon de wind af. Om 7.30 uur hebben we nog 344 mile te gaan en is de wind nog verder afgenomen.
Tijd om de spinaker te hijsen en zo varen we verder over een gladde zee en een blauwe lucht lopen we 5 tot 6 knopen.

De derde dag zetten we weer de spinaker op.  Onderweg doen we pogingen vis te vangen maar we halen niets binnen. Eerst zijn we de hele haak kwijt en later zelfs haak en onderlijn. Het moeten toch grote vissen zijn die dat voor elkaar krijgen.
Om 19.00 uur wordt het weer wat onbetrouwbaar, de spi gaat weg en de Genua weer uitgerold. We hebben nog 122 nm. te gaan. We lopen erg hard en denken morgen in de middag aan te komen.

Eerder dan dat we denken herkennen we het lage land van Bonaire en langzaam aan kunnen we de eerste bebouwing zien. Het ziet er wel even anders uit als je vanuit zee komt aanvaren.

Zelfs de zout bergen zijn hoger dan 15 jaar geleden, toen we hier voor het eerst zijn geweest. Ik sprak toen de wens uit hier met onze eigen boot terug te komen.
De wens is uitgekomen!

Hoe dichter we bij kralendijk komen hoe onherkenbaarder het voor ons wordt. Er is wel heel veel bijgebouwd.

We zijn er, eerder als dat we verwacht hadden. Via de marifoon hebben we contact met Gerard van de Silver en die begeleid ons naar de goede anker boei.
Wat later komen ook de andere om ons welkom te heten.

Ga door naar de volgende pagina,