naar GB 1

Onverwacht vertrek van de Ašoren
Zoals dat vaker met plannen
maken gaat kunnen die ook veranderen en bij ons is dat gebeurt. We komen eerder naar Nederland toe.
We zouden een jaar op de Aš
oren blijven maar we gaan toch terug naar Nederland.
We hebben in januari een rots aangevaren en deze wilde niet opzij. Martin zag tijdens het snorkelen dat er een scheur zat boven, bij de aanhechting van de romp met de kiel. En aan de voorkant van de kiel. Een aantal maanden later hadden we wat zout water in de kiel en zwarte strepen die van de kielbouten naar beneden liepen. Het lekt niet hard, maar we willen het toch gerepareerd hebben voordat het erger wordt. Met de verzekering hadden we afgesproken het onderwater
schip te repareren hier in de Ašoren.
Afgelopen zaterdag is er een reparateur langs geweest en na het bekijken van de foto’s vindt hij het een groot probleem om het hier te repareren omdat de boot hier niet naar binnen kan.
Daarom gaan we naar Nederland zodat het bij de Breehorn werf gerepareerd kan worden.
In het voorjaar willen we het laatste stuk van onze reis wel afmaken. Tenslotte hebben we nog geen tekening op de muur in Horta gemaakt.

We verlaten de prachtige hortensia eilanden, maar als alles goed blijft gaan hopen we hier volgend jaar terug te komen om de laatste 3 eilanden nog te bezoeken die we nog niet gezien hebben.

Van de feestweek moeten we de stieren rennen op het strand missen. Maar we hebben al een aardige indruk gekregen van wat een feestweek hier in Praia de Vitoria inhoud en dat is werkelijk een feest voor iedereen.

We bereiden ons voor op het vertrek. Slaan de nodige levensmiddelen weer in en maken van het schip weer een zeilschip en zetten alles zeevast.
Het is mooi rustig weer en het ziet er niet naar uit dat we deze keer storm krijgen.

Wij vertrekken woensdag 3 augustus en hopen na ongeveer 10 dagen aan te komen in Brest of misschien wel Cherbourg. Het kan natuurlijk ook wat langer gaan duren. Je bent helemaal afhankelijk van de wind.

Woensdag 3 augustus. Om 13.00 uur gooien we los en worden we uitgezwaaid door Jan en Baukjen van de J&B. We hebben lichte wind en lopen 3.5 knopen.
De wind is in de avond wat toegenomen en we hebben bij de genua ook de kotterfok erbij gehesen, lopen nu zo’n 5kn Bewolkt met wat regen . Weer een zeilschip dat ons inhaalt en vervolgens in mijn alarmzone blijft, dus geen A.I.S. alarm aan helaas.
Op een gegeven moment roept hij op via de marifoon. Hij heeft problemen en gaan terug naar de
Ašoren.

Donderdag 4 augustus. Het gaat niet zo snel maar rustig door, twee voorzeilen en het loopt lekker voor de wind met 4.5 knoop.
In de loop van de avond is de wind aardig afgenomen toch maar doorzeilen ondanks de lage snelheid. We hebben niet genoeg diesel om veel te motoren. Temp is nog redelijk in de nacht een beetje kil.

Vrijdag 5 augustus. Vannacht is de wind ingezakt en om 06.00 uur de motor bijgezet tot 8.00 uur. Voor stroom en tegen  het geschommel. De zee is regelmatig wat onrustig.
Om 11.00 de Toer Spinaker gehesen en liepen daardoor een aardige snelheid.
Om 20.30 de grote lap weer binnen gehaald voor de nacht.

Zaterdag 6 augustus. We moeten nog 886 Mills gaan. Vannacht zonder spinaker gevaren. Nu kijken we het nog even aan, of we hem weer zetten. Maar de wind is zelfs te zwak voor het grote zeil en om 14,45 uur zetten we de motor aan.
Met het ondergaan van de zon nam de wind weer toe en konden we de hele nacht zeilen.

Zondag 7 augustus. Vanmorgen om 8.00 uur moest de motor weer aan.
Hadden we de vorige trips alleen maar lage druk gebieden. Nu naar Brest hebben we het ene na het andere hoge druk gebied, 1032 mb. met weinig of geen wind.
We hopen nog uit het gebied  te kunnen motoren, maar als we geen wind meer krijgen wordt het een zeer langdurige trip. Ook vandaag kunnen we weer gaan zeilen als de zon onder gaat. Heerlijk geen gedreun van de motor bij het slapen vooral Martin kan daar niet van slapen, ik slaap er gewoon doorheen.
Maandag 8 augustus. We zeilen nog steeds, wel is waar in noordelijke richting maar dat maakt niet uit. Om
18.00 uur moeten we nog 658 nm. We hebben geduld.

Dinsdag 9 augustus. Om 6.00 uur ziet Martin dat de onder zaling wand, aan stuurboord, voor een gedeelte kapot is. Hij roept mij, ik kom uit een diepe slaap en hoor angst in zijn stem. Slaapdronken kom ik mijn bed uit en word als een projectiel door de boot gegooid. Ik kom met mijn ribben tegen de oven aan.
Buiten gekomen moeten we over de andere boeg gaan varen om de mast te ontlasten en varen we richting Spanje. Dit is het dichts bij zijnde land 480 nm.
Als later op de dag de wind weer is afgenomen en de zee wat rustiger is, draai ik Martin de mast in om een nood reparatie aan te brengen. De eerste lijn heeft hij vanaf het dek over de zaling kunnen gooien en vast gemaakt aan het dek.
Nu gaat hij met lijnen en ketting een tweede om de andere zaling, een versterking aan brengen.

Ga door naar de volgende pagina,
of ga terug naar de
vorige.