naar Kaapverdie

Bij het vertrek worden we getrakteerd op een prachtige regenboog

De eerste dag zeilen we uitgeboomd met de Genua en de kotterfok. We hebben een bakstag wind kracht 3 a 4  wat een lekker windje is om mee te beginnen.

Het beloofd een goede nacht te worden. Voor het eerst durf ik met de wekker op 20 minuten in slaap te vallen.

10-11-2012
De wind is er weer een beetje uit en het niet zo snel meer. Dat is niet zo erg maar het zeil vindt het niet zo leuk. Dan maar even op de moror, waarmee ook de accu’s weer gevuld worden. Na en uur wordt het grootzeil en de kotterfok gehesen. De temperatuur is goed, matig bewolkt met een klein zonnetje.
We vangen een Bonito die heerlijk smaakt en waaraan je niets anders hoef te doen dan fileren.
Vandaag worden we door 5 Nederlandse schepen gevolgd. Met verschillende van hen hebben we radio kontact op de korte golf. Na 24.00 uur is de positie 26.23.43 N – 18.04.69 W

11-11-2012
Het gaat voorspoedig er staat een lekker windje NE.5 tot 6. We raken aardig gewend aan het heen en weer geslingerd worden in de boot. Ik word wel een keer omgegooid door een golf als ik met een beker thee naar buiten wil. Een pijnlijke arm en een hele grote blauwe plek is het gevolg.
Positie: 23.40.77 N – 19.25.80 W

12 november
We varen nog steeds met dezelfde wind, met een rif in het grootzeil de kotterfok en een klein stukje Genua. Het weer is van zwaar tot onbewolkt. Het gaat helemaal lekker. Tot nu toe doen we niet veel maar daar komt verandering in. Niet in de haven maar op een woelige zee gaan er dingen stuk.
De afvoer slang van de w.c. is verstopt. Voor vertrek is hij vervangen maar nu reeds helemaal vol met kalk. De slang wordt in het geheel gedemonteerd en voor dat je hem er uit heb gehaald moeten wel alle spullen uit het kastje en Bertie weet er erg veel in te krijgen, de slang wordt buiten  geheel met een hamer uitgeklopt en er komt zeer veel kalk uit.  Daarna werkt hij weer. Ook de keuken lamp heeft het begeven en deze gelijk maar omgebouwd met led lampen.  Het leven aan boord gaat steeds beter.

13 november
Windkracht 5 tot 6. Backstag inkomend en af en toe van achteren. Gemiddelde snelheid zo'n 6 knopen. We hebben nog 163 nm. te gaan schieten dus lekker op. Gisteren avond is de water maker op storing gegaan, Kon er ook nog wel bij. Verder alles wel aan boord. Positie is 19.17.08 N,  21.46.73 W

14 november
We gaan gestaagd door, het zeilen gaat goed. De windvaan doet zijn werk. Hebben twee schepen gezien op de AIS op 18 mijl afstand dus niet met het bloten oog.
Vannacht valt het kompas licht ook nog uit maar met een LED lampje en ducktape toch licht op de roos. Het is vandaag verholpen, Martin dacht eerst, het lampje zal wel stuk zijn maar een draadbreuk vlak bij de fitting was de oorzaak. De fitting gesoldeerd en het werkt weer.

Van ochtend weer een tonijn gevangen. Hij wordt weer klaar gemaakt om hem rauw te eten met een beetje soja saus en wasabi..

Zien we ineens een zwerm kleine witte vogeltjes vliegen maar ze duiken het water in en komen er niet meer uit, blijken het kleine vliegende vissen te zijn, We zien ook grote maar dat zijn solo vliegers.
We zien nog geen eiland maar moet wel komen. We moeten nog 28,6 NM

Om 24.00 uur komen we op Sal aan. Het is aarde donker en heel voorzichtig varen we naar binnen. We zijn heel blij met de Cmap en de open CPN kaarten. Een voor anker liggend zeiljacht heeft AIS en daar kunnen we goed op aanvaren
Na enkele anker pogingen hield het anker, het is een koraal achtige bodem het anker alarm staat daarom aan.

We zijn bezig geweest met inklaren, eerst naar de politie, deze noteert alles en houdt de scheepspapieren die je pas weer retour krijgt als je de haven, maar eigenlijk het eiland verlaat. Alleen houden we ons daar niet aan. Daarna ga je met de taxi naar het vliegveld voor de visa. Het gaat best soepel.
Martin denk morgen maar eens naar de watermaker te kijken of het probleem opgelost kan worden, hier is zo'n ding heel nuttig. We moeten nu met water slepen net als de lokale bevolking, er is hier een centraal tappunt waar iedereen zijn water haalt. We zijn hier echt in Afrika terecht gekomen. Het ziet er netjes maar simpel uit.

Ga door naar de volgende pagina,