Naar S Maarten

Eindelijk is de wind afgenomen en kunnen we Bonaire verlaten. De komende week is het rustig weer en daar willen we graag gebruik van maken. De boot en wij zijn er klaar voor. Ik ben wel heel benieuwd hoe het zal gaan, ik ben nooit zeeziek geweest maar hoe zal het nu gaan.

Maandag 16-03-2015
We nemen afscheid van de Gabber en van de Lizzy. We zullen hen missen en ook de prachtige duiken die we met hen gemaakt hebben.

Erik en Ernie nemen deze foto bij ons vertrek.

Ook de Amerikanen zwaaien ons uit. Zij zijn hier ook een lange tijd en moesten veel geld betalen om langer dan 3 maanden te mogen blijven op Bonaire.
We gaan nog even de haven in om de diesel en de watertank af te vullen zodat we helemaal vol vertrekken.
Om 16.00 uur zijn we klaar en hijsen de zeilen.

We varen langs de westkust van Bonaire en zien Playa Frans een van de mooie duikplekken.

Het volgende stuk is langs de Brandaris en het Nationaal park.
Het is hoog aan de wind maar om beter te zeilen vallen we iets af zodat we snelheid houden. We lopen 5,5 nm. Om 18.00 uur hebben we contact via de korte golf radio met de Gabber. We hebben afgesproken twee maal daags contact te maken. Dat is altijd een welkome onderbreking.

Dinsdag 17-03
We hebben een rustige nacht gehad. We slapen om de beurt zo ’n twee uur en worden vanzelf wakker zodat de ander kan gaan liggen.
We lopen hoog maar niet zo hart, de Genua was op dit moment een beter zeil geweest. Maar we gaan rustig door.

Woensdag 18-03

We hadden vannacht eenmaal een bui met toename van de wind maar verder neemt de wind zelfs wat af. We besluiten om toch maar het voorzeil voor de Genua te wisselen. Als ik voor in de punt kom blijkt het voorluik te lekken. Het nieuwe rubber is ook niet goed! Een matras is behoorlijk nat.
Het zeilen gaat nu beter en we vallen minder stil en krijgen minder water over het voordek.

Donderdag 19-03
Vannacht hebben we drie uur moeten motoren omdat de wind op was. Om 6 uur weer zeil gezet. De windmeter heeft weer kuren, op St. Maarten moet hij vervangen worden voor die van Charles.
Op de SSB meldt de Feeks zich ook in. Zij zijn onderweg van St Maarten naar Bonaire.

Vrijdag 20-03
Vroeg in de morgen als het nog donker is zien we het eerste licht schijnsel wat aangeeft dat we een eiland naderen. Als het licht is ziet Martin Puerto Rico.

Ga door naar de volgende pagina,