Naar Bermuda's 1

Zondag 1-5-2016 zijn er redelijk goede weer berichten, de eerste dagen wind en daarna een dag weinig wind.

De La Luna vertrekt om 8.00 uur. Zij verwachten dat wij hen wel inhalen.

Wij luisteren nog even naar de SSB radio en daarna gaan we anker op. We moeten 745 nm. naar bermuda.

Ook hier varen we weer tussen de eilandjes door en we passeren de laatste eilanden om 10.30. zijn dan op open water en zetten we koers naar Bermuda.

We zeilen heerlijk, wel aan de wind en we liggen ten westen van de koerslijn. Tegen de avond ruimt hij maar blijft rond de 20 knopen. De La Luna licht nog westelijker van ons. We moeten nog 571 nm.

Dinsdag 3-5-2016 vannacht nam de wind trok de wind aan en heeft Martin het 2e rif gestoken. Later zakt de wind weer wat terug en wordt de zee weer wat rustiger. Vanmiddag dolfijnen om de boot, komen van alle kanten maar zijn moeilijk op de foto te vangen. We moeten nog 431 nm.

De foto is van gisteren omdat ik de rest van de tocht geen foto’s heb gemaakt.
De wind neemt verder toe. We moeten nog 334 nm. Martin heeft zojuist een nieuw weerbericht binnen gehaald en helaas geeft dat geen windstilte meer maar juist toenemende wind met veel regen.
We worden ingelopen door twee Duitse zeiljachten en we horen hen over onze boot praten. Op hun AIS zien ze dat het een boot van 11.30 meter is maar volgens hen moeten we veel groter zijn. Martin neemt de Marifoon en helpt hen uit de droom we zijn echt maar 11.30 meter. Ze lopen ons wel in, maar weinig uit.

We bevinden ons al maanden in de Bermuda driehoek maar nog niet eerder hebben we er veel van gemerkt.

Donderdag 5-5-2016. De wind blijft maar toenemen. Van verschillende zeilschepen horen we dat ze hun koers verleggen of de zeilen wegnemen. Wij zitten  er te dicht bij, maar halen wel het groot zeil weg en zetten alleen de kotterfok op en lopen dan nog 6 knopen. We laten de boot haar gang gaan en zitten zelf binnen, om de 30 minuten kijken we buiten en op een gegeven moment ziet Martin de snelheid meter op 50 knopen staan. Maar alles gaat goed en binnen is het beter dan buiten en liggen we redelijk ontspannen. Om 18.00 uur moeten we nog 126 nm.

Vrijdag 6-5-2016. Nou het was me wel een dag gisteren, zeer zwaar weer met alleen kotterfok op en binnen zitten. De wind is weer wat afgenomen. Nu 3 reven en genua, ze verwachten nog uitschieters van 40 kn. maar op het ogenblik staat er 17kn.
Het kan hier echt regenen en dat doet het ook.
Om 9.00 uur moeten we nog 31 nm. Op een gegeven moment worden we opgeroepen door Bermuda radio en die verifieerd de gegevens die we via internet hadden doorgeven. Alles is in orde en we worden hartelijk welkom geheten in Bermuda. We moeten ons weer melden vlak bij de invaart naar de haven.

Er wordt nogmaals gevraagd of we kaarten hebben van Bermuda en als we dat bevestigend beantwoorden mogen we naar binnen komen en dat we af moeten meren bij het douane kantoor. We moeten even wachten tot een andere boot is vertrokken en dan kunnen wij aan een wat krakkemikkige steiger.
In het grijze gebouw zit de douane en ook die is allervriendelijkst tegen ons. Alle informatie is snel doorgenomen.
Om 17.30 gaat het anker uit aan de andere kant van de baai omdat de wind een andere richting heeft dan gebruikelijk.

Ga door naar de volgende pagina,