Naar de Spaanse Ria's

Figueira da Foz (letterlijk: Vijgenboom aan de monding), ligt aan de monding van de Mondego, een grote rivier die behoorlijk kan stromen. Dat merkte we gisteren avond bij het binnenvaren van de jachthaven, het water kolkte naar binnen.

Zondag middag gaan we eens even kijken of we de stad nog herkennen na 7 jaar. De markthal is er nog steeds, alleen nu gesloten. We lopen naar de zee waar we weer een fort tegenkomen. Volgens Wikipedia is het hier erg toeristisch en heeft het de breedste stranden van Europa. Het is te koud en te vroeg voor de toeristen.

Maandagmorgen om 8.30 vertrekken we. Bij de pieren aangekomen konden we goed zien hoever ze de zee in zijn verlegd en de toegang is meer naar het zuiden.
Om ongeveer 12.00 uur kon de motor uit en was het heerlijk zeilen tot in de avond.
De volgende morgen om 9.00 uur aangekomen in Bayona
in Spanje.
Het was een mooie tocht met goed zicht dit keer.

We zijn aangekomen in Spanje en wel Galicië ooit een zelfstandig Koninkrijk.
Ook al is er geen grens op zee, je ziet het direct als je Spanje binnen vaart, het landschap veranderd van plat naar heuvels.
Het gebied heeft allemaal inhammen in het land, Ria’s genoemd waar je goed kan zeilen en ankeren.

Bayona was de eerste plaats in Europa die het nieuws hoorde over de ontdekking van Amerika. Op 1 maart 1493 arriveerde Caravel “La Pinta”,  onder bevel van Martín Alonso Pinzón in Baiona. Deze boot maakte deel uit van de eerste reis van Columbus naar Amerika.
De eerste historische beschrijvingen van de stad Bayonne stammen uit het begin van de 13e eeuw en ook de oorsprong van dit kasteel stamt uit die tijd.

Vanochtend is er nog een Nederlander aangekomen, nou ja, de schipper is nederlander, het is net nieuw en komt in een keer naar Bayona gevaren. De boot is een ontwerp van Hoek en is geregistreerd in Cayman.
Onze boot viel bij binnenkomst direct op omdat de schipper een Breehorn op zijn verlanglijstje heeft staan.

In het midden van de rotonde een nieuw standbeeld van Martín Alonso Pinzón de gezagvoerder van de Pinto.

Het is een leuk oud stadje.

Achter de brede boulevard vind je allemaal kleine straatjes.

Het is jammer dat het nog geen seizoen is, want nu is alles stil en verlaten.

Met uitzicht op de kerk en het klooster drinken we in de zon een drankje en je krijgt er ook nog olijven en een hapje bij.

Ook de dag daarop gaan we weer aan de wandel langs de haven. Er zijn nu wel twee jachthavens.

Bij hetzelfde terras drinken we weer wat en gaan nog even door de oude stad.

We zien dat de plaatsnaam op verschillende manieren wordt geschreven.
De Gallicaans wordt Bayona met een y  geschreven. Officieel in het Spaans met een i Baiona. Dit is het politie bureau en het vignet van de politie auto.

Ga door naar de volgende pagina,