Noord West France 1

Op 28 juni liggen we om 7.30 uur voor anker in de baai van Douarnenez.
Als alles aan kant is gaan we eerst een paar uur plat.

We liggen een dag heerlijk rustig voor anker. De zon schijnt volop, maar het koude water houd me toch tegen om te gaan zwemmen.

Achter dit eiland ligt de haven.

Aan alle kanten van de plaats zijn stranden en er is er altijd wel een beschut.

Douarnenez is bekend om zijn klassieke en Bretonse schepen, dus je ziet er hier altijd wel een varen.

Martin wil vrijdag de haven in want hij is bang dat hij morgen geen plaats meer krijgt en dan de sluis door moet.

Als we binnen varen zien we dat er al veel plekken gereserveerd zijn.
We gaan eerst tanken want helaas hebben we veel op de motor moeten varen.

Zoals we dachten liggen er in de haven veel mini wedstrijd jachten die gisteren terug zijn gekomen van de Mini Fastnet Race. Het zijn kajuitzeiljachten met een lengte van 6.50 meter en ze zeilen van Douarnenez rond de Fastnet vuurtoren bij Ierland en weer terug naar Douarnenez.

Dit was de start op 18 juni, waar we niet bij waren. Maar toen we op 28 juni bij zon ’s opkomst de baai invoeren kwam een van de eerste boten terug en moest
Met de weinige wind kruisend naar de finish.

We boffen dit weekend zijn er allerhand evenementen om de bewoners kennis te laten nemen met activiteiten op het water.

En wat is er dan mooier dan in de traditionele Bretonse zeilschepen mee te zeilen.

Wat een prachtig gezicht, een grote Draak en een kleine Laser samen in een wedstrijdje.
Wij hebben geluk dat we als een van de weinige aan de steiger mogen blijven liggen en niet door de sluis naar de binnen haven moeten. Anders hadden we dit allemaal moeten missen.

Niet alleen zeilen behoort tot de mogelijk heden, ook kunnen belangstellende een proefduik maken met een begeleider. Er zijn wat pioenen uitgezet tussen de kade en de steiger. En er wordt veel gebruik van gemaakt.

Ga door naar de volgende pagina,