Oversteek

De eerste nacht vieren we de jaar wisseling op zee.
Wij wensen iedereen een heel goed nieuwjaar en dat we maar gezond mogen blijven en dat al onze zeilvrienden mooie zeiltochten mogen maken net als wij.
De eerste nacht zijn we niet alleen ingeslingerd maar was het meer dan dat. Met wisselende winden was het best bewegelijk en moesten we regelmatig de zeilvoering aanpassen. We vertrokken uit Mindelo met twee reven in het grootzeil en de kotterfok, later het grootzeil weggehaald en het voorzeil uigeboomd. Nu varen we met een uitgeboomde Genua met windkracht 4 en een snelheid van ongeveer 5 knopen.
Positie op 1 januari 2013, 12.00 gmt is 16.22,00 N en 26.48.76 W. Nog 1777 NM  te gaan tot de uiterton van Paramaribo.

Woensdag 2 januari 2013,  16.57, dag 2
positie: 15.38.07 N 28.51.26 W
windkracht 3 tot 5 en een snelheid varierend van 4.5 tot 6.5 knopen.
We gaan lekker verder. Gisteren middag brak de zon door en nam de wind  af en hebben we de kotterfok met boom over de andere boeg erbij gezet.
Zo zijn we de nacht ingevaren en hebben we niets meer aan de zeilvoering hoeven te doen, wel zo rustig.
We varen nog steeds als meikmeisje verder, alleen werd de genua helemaal uitgerold.
We hebben nog 1631 NM te gaan tot Paramaribo.

Donderdag 3 januari 2013, 17.00,  dag 3
Positie: 14.59.44 N - 31.01.86 W
De wind en de kracht is hetzelfde als gisteren en varieert nog wel eens, vannacht was hij minder en omdat de Genua zo klapperde hebben we hem  wat ingedraaid. Omdat de Nostress nu 20 mile achter ons ligt hebben we  de Genua niet weer uitgedraaid vanmorgen en kunnen ze een beetje  inlopen.
We hebben al drie maal dolfijnen rond de boot zien zwemmen. Vandaag is het lekker zonnig. Verder alles goed aan boord.
We hebben nog 1519 NM. te gaan tot Paramaribo.

Vrijdag 4 januari 2013, 17.00, dag 4
Positie: 14.16.65 N - 33.15.45 W
Gisteren hadden we de hele dag zon en konden de kleren uit. We blijven  voor de wind varen met de fokken op de boom en de Genua wat weggedraaid  zodat de Nostress wat in zou lopen, maar dat gebeurde niet. We hebben nu geen marifoon contact meer alleen nog via de SSB.
Gisteren vloog er een uur lang een eenzame vogel rond de boot die de  mooiste kapriolen uithaalde in de wind wervelingen rond de boot. Een  prachtig gezicht.
Met het ondergaan van de zon nam de bewolking toe en pas bij het opkomen van de maan brak deze weer. Vandaag is het overwegend gewolkt maar  binnen wel 27 graden. Nog 1383nm. te gaan.

Zaterdag 5 januari 2013, 17.00, dag 5
Positie: 13.25.55 N - 35.44.11 W Afgelopen 24 uur het hoogste dag gemiddelde van 150 nm. gehaald
Gisteren avond vond ik het ineens naar vis ruiken maar de vislijn was  allang binnen gehaald en we hadden niets gevangen. Toen Mart uit bed  kwam trapte hij op iets vreemds, onder zijn voet lag een vliegende vis.  Deze was via de kajuit ingang naar binnen gevlogen en moet vlak langs  mij gekomen zijn want ik zat naast de ingang.
Wind en zeegang blijven hetzelfde; een hand voor jezelf, een hand voor  de boot en dan kom je toch mooi een hand tekort om iets te doen of iets  vast te houden. Het is dus handen en voeten werk aan boord.
We hebben nog 1233 nm. te gaan.

Zondag 6 januari 2013, dag 6
Positie: 12.34.07 N - 38.02.48 W
6 Januari, drie Koningen blijft een bijzondere dag. We zullen hem in  gepaste vrolijkheid doorbrengen. En zijn reuze benieuwd of we inderdaad  deze maand wel of geen geld krijgen!
Wij gaan rustig door, voor de wind met wisselende kracht en gevarieerde  zeegang. De Genua is nog wat verder ingedraaid tot het formaat van de  kotterfok omdat het vanmorgen iets te heftig ging. Lopen nog 5.5 knoop.
Nog 1089 nm. te gaan tot Suriname.
Zijn weer gaan vissen het vlees is bijna op.

Maandag 7 januari 2013, dag 7
Positie: 11.48.05 N - 40.19.88 W
We zijn halverwege. Een eindeloze vlakte met water niets anders dan  water. Afhankelijk van de bewolking, blauw, groen of grijs water en wij  daar midden in. Een heel klein stipje zijn wij. De wereld krijgt hier  een heel andere proportie en verkleind zich tot 1 plek en dat is de  enige plek die er toe doet. De contacten die we hebben gaan via de SSB  radio met de Nostress en de Gaia die ook onderweg zijn en het Nederlands Maritieme Net voor zeilende Nederlanders dat prima door Erik van de  Gabber wordt geleid.
Het enige nieuws is dat de Tress Hombres een Duits zeiljacht heeft  opgepikt, weer verloren heeft en daarna, na twee pogingen weer heeft  opgepikt en dit alles zonder motor.
De Tress hombres is voor zover wij weten het enige zeilende vrachtschip zonder motor op weg van de Cabo Verde naar de Caribbean.
We hebben nog 945 nm. te gaan tot Suriname.

Dinsdag 8 januari, dag 8
Positie: 11.01.41 N - 42.36.58 W
Vannacht was het tijdens Mart zijn wacht erg heftig. De wind nam toe tot 28 knopen en de zee nog onstuimiger dan hij al was omdat we in een  gebied met onderwater bergen varen. Dit gebied is de Vema Facture Zone  met als diepste punt 3848 m. en het ondiepste punt is 583 m. dit is  toch een aardig bergje.
We voeren met een wat kleiner gerolde Genua verder. De wind blijft uit  dezelfde hoek waaien en varieert van 10 tot 28 knopen. We mogen niet  klagen over de voortgang maar het heen en weer gegooi is erg vermoeiend  en koken is een kunst op zich..
De laatste 4 dagen vissen we en als verjaar cadeautje vingen we een goud dorade. Heerlijk.
Ondanks het kleinere zeil hebben we 145 nm. / 24 uur gevaren nu nog 800 nm.

Woensdag 9 januari, dag 9
Positie: 09.56.25 N - 44.50.86 W
Wij zijn allebei nooit zo favoriet van kermis attracties geweest maar  dat we nu al 8 dagen in een achtbaan zitten hadden we nooit kunnen  denken. En toch blijven we het naar ons zin hebben.
De hangband waarmee je je vast zet in de keuken moest ook veranderd  worden omdat hij meer voor aan de windse koersen was gemaakt.
Suriname komt dichter bij, nog 653 nm. te gaan.

Donderdag 10 januari, dag 10
Positie: 09.07.17 N - 47.05.58 W
Het was me het nachtje wel. Met het ondergaan van de zon nam de bewolking toe en even later barste de bui los en nam de wind toe en veranderde de windrichting meer naar het noorden. Met twee fokken bomen in de voorzeilen corrigeer je niet zomaar even de koers dus lieten we de boot met de wind meegaan. Inderdaad, met een latere bui kwam de wind weer uit de andere hoek.
Zo ging het de hele nacht door. Zelfs nog even wind stilte gehad.
Met het opkomen van de zon nam de bewolking af en nu hebben we een stralend blauwe lucht en kan alles weer drogen.
Het dag gemiddelde was 143 nm. en hebben we nog 510 nm. te gaan.

Vrijdag 11 januari, dag 11
Positie: 07.52.70 N - 48.55.50 W
Samen 130 jaar maar nog geen AOWer daarvoor moeten we nog een maandje  wachten en dat vertellen ze 3 kwart jaar van te voren. Maar we blijven  het naar ons zin hebben (houden) al kan Mart nog wel lekker mopperen op deze en  gene.
De afgelopen 24 uur zijn de wind en de golven afgenomen en vannacht is er weer wat regen gevallen maar zonder extra wind. Vanmorgen om dezelfde tijd als gisteren viel ineens de wind helemaal weg maar na een half uur motoren kwam hij weer terug.
Martin heeft het al dagen druk met vissen, elke keer wordt de lijn vervangen voor een andere maar bijten ho maar. Het gaat wat langzamer maar 121 nm./24 uur. We moeten nog 389 nm.

Zaterdag 12 januari, dag 12
Positie: 07.15.62 N - 50.30.54 W
De snelheid is eruit. De afgelopen 24 uur hebben we maar 102 nm.  gevaren. Na 9 dagen geen zeilveranderingen te hebben toegepast, moesten  we vandaag regelmatig met de zeilen in de weer om wat voortgang te  houden en niet te ver uit de koers te raken. Ook hebben we voor het  eerst stroom tegen gehad.
Vlak voor de zon onderging moesten we beslissen met welke zeilen we de  nacht ingingen. De bewolking nam weer toe en in verband met de buien  hebben we we het grootzeil weggehaald en de twee voorzeilen weer op de  boom gezel. Dit pakte goed uit. De wind kwam weer recht van achteren en  de buien loste op. De hele nacht hebben we een prachtige sterren hemel  kunnen bewonderen.
We hebben geen vis gevangen. Martin zijn verjaardags maal bestond nu uit zuurkool met spek en een heerlijke rookworst die we op de Cabo Verde  van Marieke van de Mare Libre kregen nadat zij hoorde dat ik deze zo  miste!
Heerlijk, met een literblik zuurkool heb je gelijk eten voor twee dagen, dus nogmaals genieten in januari met een temperatuur van 30. We hebben nog 287 nm. te gaan naar Suriname. Gisteren zijn er al weer4  schepen vertrokken uit Suriname om plaats te maken voor ons

Zondag 13 januari, dag 13
Positie: 06.51.07 N - 52.09.60 W
We moeten de aankomst tijd in Suriname wat bijstellen. Nu we langzamer  varen zullen we niet maandag maar dinsdag aankomen. Omdat het in de  middag laag water is kunnen we dan met het opkomende water de rivier op. De voortgang van de boot moeten we dan aanpassen zodat we ongeveer niet te vroeg aankomen.
De afgelopen 24 uur 101 nm. gelopen. Gisteren avond een paar keer zeil  moeten wisselen vanwege de bewolking met buien. Uiteindelijk gekozen  voor het grootzeil en een stukje kotterfok. Vanmorgen weer de passaat  zeilen gezet. Het wordt warmer en warmer zelf 's nachts koelt het niet af en blijft het binnen 27.
We hebben weer geen vis gevangen. Nog 186 nm. te gaan.

Maandag 14 januari. dag 14
Positie: 06.14.62 N - 54.24.52 W
Na een mooie zonnige dag neemt bij het ondergaan van de zon de bewolking toe.
Vlak voor de vislijn wordt binnengehaald vangen we nog een visje. Hoera de tweede tijdens deze trip.
Voor ons hebben we een donker grijze lucht, na een uur hebben we de bui  ingehaald en hebben we regen en wind kracht 6 tot zeven en varen we  tussen de 7.5 en 8.5 knopen. Als Mart om 23 uur zijn bed uitkomt neemt  de wind nog meer toe. Voordat we de Genua hebben ingerold loopt de boot  uit zijn roer. De hoogste tijd om zeil te minderen ! als we daarmee  klaar zijn neemt de wind weer af. De rest van de nacht gaat verder  rustig.

Om 10 uur besluiten we op de motor verder te gaan om nog vandaag met de  stroom mee de rivier op naar Paramaribo te kunnen varen. Het is lang  geleden dat de motor meerdere uren draaide.
Om 12.00 u. moeten we nog 48 nm.

Ga door naar de volgende pagina,