Portugal 2018 4

Dinsdag 27 maart de boot en wij zijn klaar om te vertrekken naar Spanje.
Vanavond gaan we met Paula en Hans onze buren van de “Dubbel Trubbel”, uit eten in Portimão. Het is een typisch Portugees restaurant, wel is de eigenaar Nederlands en getrouwd met een Portugese.

Willem de eigenaar adviseert ons bij de keuze van de gerechten, als eerste krijgen we gegrilde octopus tentakels, gegrild bij 300 graden. Heerlijk!
Daarna dijbeen van het varken, ook heerlijk. Als laatste garnalen in kerrie saus, helaas voor ons zat daar koriander in waar we allebei niet zo van houden.
Hier komen we op de terugweg nog een keer terug en dan wil ik de kleine slakjes eten. Een specialiteit van het huis die door meerdere tafels met Portugese werden gegeten.

De volgende morgen varen we om 8.00 uur uit. De zon schijnt maar het lijkt windstil.

Het is nog rustig in de haven. De winter liggers beginnen te vertrekken maar passanten komen nog niet. Het weer begint nu pas mooier te worden. Lang is het erg koud en regenachtig geweest.

De vissers komen alweer binnen varen. We hoorde bij het visrestaurant dat er tot mei niet op sardines gevist mag worden.

Als we langs de ankerplaats bij Ferragudo varen liggen daar net de eerste zeilers voor anker. Als we terug komen gaan we ook weer voor anker.
Buiten op zee staat er meer wind dan we dachten en de hele tocht is het afwisselend zeilen en motoren gemiddeld lopen we zo’n 5 knopen of harder als we zeilden.

We zijn voorbij Tavira als de zon achter de heuvels verdwijnt.

Voor we de Guardiana invaren zien we de maan en de laatste zonnen stralen kleuren de lucht rosé wat een prachtig gezicht is. Het is laag water maar we hebben voldoende water onder de kiel gehouden.
Als we om ongeveer 22.00 uur de haven in varen horen we de trommels van de Paas processie die door de stad trekt.

Ga door naar de volgende pagina,