Providencia, Cayman

Op 15 februari vertrekken we naar Isla Providencia ook een Colombiaans eiland. We moeten eerst zuid varen tot we om het rif heen weer in noordelijke richting kunnen. We proberen weer zo hoog mogelijk te varen zodat we zomin mogelijk hoeven te kruisen en met een schoon onderwater schip gaat het weer sneller.
Op een gegeven moment komt Martin binnen en ruikt weer diesel. Hoe is dat nou mogelijk?? Hij inspecteert de ruimte bij de motor er ligt aardig wat diesel, dit kan niet door een lekkende deksel komen. De tank zelf moet lek zijn en dan hebben we een groot probleem. Als de olie is weggeruimd starten we de motor om te zorgen dat de tank leger is en minder kan lekken.

Met het ondergaan van de zon neemt de bewolking toe. Het is een prima koers om te zeilen maar wij varen op de motor verder, de tank moet leeg!!!

We varen aan de west kant van het eiland weer binnen het rif. We hebben geen zin om extra te varen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Providencia_(eiland)

In het donker laten we het anker weer vallen bij de andere ankerende schepen.
Morgen zien we wel weer. Voor de derde keer de boot schoonmaken om de diesel lucht er weer uit te krijgen.

Dit eiland werd ons aangeraden door andere Nederlandse zeilers, maar wij hebben er even geen zin in, we worden totaal in beslag genomen door de lekkende diesel tank en hoe het verder moet. We hebben nog geen boodschappen gedaan als we na 2 dagen de kant op gaan om wat te gaan eten vinden we niet een restaurant.

Recht voor ons ligt een mooi eilandje Catalina 1 km▓ groot, er is een klein fort met uitkijk punt en je kunt er vast mooi wandelen, maar nu even niet.

De volgende dag gaan we ’s middags de kant op en dan blijken wel verschillende lokale restaurantjes open te zijn. We eten daar wat de pot schaft en het smaakt goed.

Als we naar de boot willen varen begint het te stort regenen, schuilen helpt niet meer dus varen we maar door. Als we op de boot zijn is het weer droog en komt er een regenboog te voorschijn.

Na vier dagen gaan we weer verder. we hebben niet ingeklaard dus hoeven we ook niet uit te klaren. Dat scheelt weer geld en tijd en voor 4 dagen is 80 dollar veel geld.
We hebben besloten ook Honduras en Belize links te laten liggen. Hoe meer je naar het westen gaat hoe meer je straks tegen de oosten wind moet opboksen om naar Cuba te komen. Zeker nu met de lekke tank, die we zo snel mogelijk willen laten repareren en we hopen dat dat in Cuba kan.

We hebben een prima overtocht van 395 nm. het eerste gedeelte motoren we om voorbij het eiland en het rif te komen maar daarna kunnen we zeilen. Nu de tank leger is lekt hij niet meer. Het lek zal wel in de boven naad zitten?

De pilot geeft aan dat we aan de noordkant moeten om in te klaren dus varen we daarheen. Als we via de marifoon oproepen blijken we te ver te zijn. De autoriteiten blijken  bij de steiger bij het vliegveld te zijn. We meren daar af aan de boei en dan worden er verdelgings mannen aan boord gezet. Met een spuitbus bespuiten ze het hele schip en stappen daarna hoestend van boord.
Wij mogen met de papieren met hen mee varen naar de kant om daar op een bankje de papieren in te vullen. We betalen 25 dollar voor het verdelgen van???

In 1503 werden de eilanden ontdekt door Columbus op zijn laatste reis toen hij door de wind niet in Ha´ti kon komen, maar erlangs voer. Hij noemde de twee eilanden Las Tortugas naar de vele schild padden.
In 1585 was het de Engelsman Sir Francis Drake die het eiland aandeed en hagedissen zag en de drie eilanden Caimanas noemde. De hagedissen zorgde voor de vlees voorziening aan boord. Het eiland bleef lang Engels en is dat nog steeds wel een beetje, al wonen er nu veel Amerikanen en Britse Jamaicanen.

Ga door naar de volgende pagina,
of ga terug naar de
vorige.