Terug naar Azoren 1

8 Juni 2017.  Eindelijk is het zo ver we vertrekken  uit Woudsend. De laatste dagen regende het en hadden we geen zin om in de regen te varen, dat hebben we jaren niet meer gedaan. Na de laatste regen buien van deze week schijnt nu de zon, we gaan!

We varen naar Enkhuizen waar ik bij de sluis wordt afgezet. Marga komt me ophalen zodat ik nog even op bezoek kan bij haar kleindochter die alweer 4 maanden oud is.

De ligplaatsen, om te overnachten, bij de oude sluis zijn er niet meer en daarom vaart Martin door naar Durgerdam waar hij om 01.30 uur aankomt en daar is ruimte aan de lange steiger.

Dit weekend is het Familie weekend in Durgerdam, met op zaterdag avond een barbecue.

Het is weer ouderwets gezellig met alle bekende. Charles en Marjolein zijn er ook.

Joop van Rhijn maakt met mij een selfie, sta ik ook eens op een selfie.

Maandag gaan we door. We moeten naar Dekker in Zaandam om een nieuwe ankerketting op te halen. We hebben de afgelopen jaren zoveel geankerd dat hij wel aan vernieuwing toe was. Overnachten daar en gaan morgen de Noordzee op.

13 juni gooien we om 07.30 uur los in Zaandam en varen naar IJmuiden en na getankt te hebben in de Marina varen we naar buiten.

We zijn niet de enige zeilboot op zee. Jammer dat ze geen zeilen op heeft staan.
Verder komen we weinig zeilers tegen. Het is duidelijk nog geen vakantie tijd.

Het is mooi rustig weer en we zeilen met een zwakke wind naar het zuiden. Bij het passeren van de Maasmonding gebruiken we de motor. De zon gaat prachtig onder. Om 01.00 uur passeren we de Wester Schelde.
De zon zien we ook weer opkomen en om 06.00 uur varen we de haven van Oostende binnen. Het is nog rustig in de haven en we vinden makkelijk een plekje.

We treffen het gelijk, er is feest in de haven. Het eerste vaatje haring wordt met het vissersschip De Broodwinner aan wal gebracht. En door het Maatjescomitť in de Jachthaven in ontvangst genomen. Op de kade speelt de muziek en de genodigden verdringen zich op de steiger.
Als het vaatje in ontvangst is genomen gaat het gezelschap weer naar de feesttent.

Wendy van Wanten is de eerste die de jonge haringen mag proeven. “Het smaakt naar meer”, laat de zangeres weten.                                                                    De haringen hebben dit jaar geen hoog vetgehalte,  maar ze smaken wel. Ze zijn van topkwaliteit dankzij het mooie weer van de laatste weken, veel zonlicht is ideaal voor het vetpercentage van de jonge haringen.

We genieten van de levendigheid van Oostende, terrassen genoeg en het bier smaakt heerlijk in deze zomerse temperaturen.
Marga is met de trein gekomen en vaart de komende tijd met ons mee.

Naast ons komt een onbekende boot maar een bekende naam te liggen. Het is de Antares met Walewijn, Hedda en hun zoontje Quirijn aan boord. Ook zij komen uit de Cariben en zijn op weg naar Nederland. Ons contact verliep alleen via de korte golf zender. We hebben elkaar nog nooit ontmoet.
Alle reden om met elkaar ‘s avonds een drankje te drinken.

Op zaterdag 17 juni om 11.30 uur verlaten we de haven en gaan op weg naar Brighton. Er is nauwelijks wind en de wind die er staat is tegen. De motor gaat bij en de kegel omhoog omdat ze daar in BelgiŽ fel op zijn.
Om 23.00 uur passeren we Dover.

32 - 3018

Met het eerste licht zien we Beachy Head Lighthouse . Deze foto is van vorig jaar toen we op weg naar Nederland waren.
Het water is nog steeds spiegelglad en het is windstil.
Om 8.30 uur varen we voorzichtig Brighton binnen. We weten dat het hier erg verzand is en dus ondiep. We hebben 50 cm. onder de kiel.
We gaan direct door naar de dieselpomp, achter in de haven, en tanken 65 liter.

Ga door naar de volgende pagina,