Suriname tot Tobago

Van Suriname naar Tobago.

Zaterdag 02-03-2013

Om 3.30 uur gmt vertrekken we uit Marina Ressort Waterland, uitgezwaaid door NoŽl en Winston.

We zijn 47 dagen in Suriname geweest, we hebben een klein beetje een indruk kunnen krijgen van zo’n groot en moeilijk begaanbaar land. Hele aardige mensen ontmoet en een beetje van de sfeer kunnen proeven. Helaas kwam de kleine regentijd te laat en zaten wij er midden in en regenen kan het in Suriname.

We groeten nog even de bij Domburg voor anker liggende mijnenveger “van Straelen”, Ed en Sophia en de Gabber Met Erik en Ernie met wie we de laatste dagen veel zijn opgetrokken.

Erik en Ernie wij zullen elkaar deze zomer wel weer ergens in het zuiden van de Caribbean treffen en anders horen we je zeker op het Nederlandse netje, een fijne tijd.
Ongeveer 5 uur varen door zeer modderig water en dan bereiken we de uiterton en kan het zeil gehesen worden. Genua en grootzeil. De windrichting is zuid oost kracht 4 en vannacht kracht 5. We zeilen heerlijk met een wisselende bewolkte tot onbewolkte lucht.

We gaan een rustige nacht tegemoet met eerst veel sterren en als de maan opkomt het licht van de maan.

Zondag 03-03-2013
12.00 gmt. Positie 07.30.86. N 56.41.71 W.
Wie moeten nog 327 NM naar Tobago. We zeilen heerlijk met vol grootzeil en de Genua. Tot nu toe hebben we nog geen zeil gewisseld.

Nu zijn we echt wel op volle zee. Martin kreeg voor vertrek uit Waterland Ressort een pakje overhandigd door NoŽl waarop hij moest schrijven “Pas openmaken op volle zee”. Het cadeautje bevat heerlijke Surinaamse rum en anderen soorten. In Waterland heeft NoŽl ons laten kennis maken met de lokale drank, witte en bruine rum waarvan we allebei de bruine het lekkerst vonden. En we gaan ze zeker vergelijken met andere rum in de Caribbean.
Zo gauw we aankomen in Tobago drinken we op Waterland. En dan met de T shirts aan die in de verpakking zitten. NoŽl, Mirjam, Winston en alle anderen nog hartelijk  bedankt voor de fijne tijd.

Maandag 04-03-2013
12.00 u. gmt. Positie: 09.34.18 N. – 58.48.77 W.
We hebben 177 NM. afgelegd in 24 uur en hebben nu nog 150 NM. te gaan.
Allebei genieten we weer van het zeilen op zee. Het weer is prachtig, de hele dag zon, ‘s morgens om 10 uur al  30į en een mooi lopend windje. We genieten volop en slapen weer even bij.

Gisteren hebben we niets gevangen maar vandaag hadden we beet, maar bij het binnenhalen van de lijn, wat erg zeer zwaar ging, ontsnapte de vis. De haak was verbogen. Er werd  een nog zwaarder onderstuk van Lars van de Berg aangedaan. Uit voorzorg werd de haak van Dick van de Velvet klaargelegd om de vis aan boord te halen.

En met succes. Met gekregen spullen halen we de mooiste en grootste Goud Dorade binnen. 1.20 meter. Drie dagen eten we heerlijke vis.

Weer gaan we een mooie nacht tegemoet.
Omdat we te hard gaan is de Genua al weggedraaid en tegen middernacht worden er ook nog 2 reven in het grootzeil gelegd. Je moet binnen kantoor uren aankomen anders krijg je een boete.

Met het licht worden verkennen we land. We komen netjes op tijd aan dus de Genua kan weer uitgerold worden.

Ga door naar de volgende pagina,