Turk en Caicos Isl 1

Om 11.00 uur zijn we buiten en kan de trip van 380 nm. Dat wordt 3 dagen varen.
Om 13:30 utc. was onze positie 1923.51'N 06752.79'W.
De wind neemt in de loop van de dag toe van 15 naar 20 knopen. We hebben een rustige nacht, de wind is ingezakt maar we zeilen nog steeds.

28-2-2016 We gaan niet meer zo snel we hebben weinig wind en klapperende zeilen maar we maken nog steeds voortgang. Om 12:13 (utc) is onze positie 1956.35'N 06916.13'W.
We moeten nog zo'n 150 nm. De wind moet volgens de grib files toenemen en wat krimpen,  we zien het wel. En ja hoor tegen de avond komt er een frontje over met veel wind.

Martin heeft gisteren avond twee reven gestoken en samen met de hi aspect verder gezeild. Toen de golven toenamen de hi aspect weggerold en de kotterfok erbij gezet. We lopen nog steeds 7 tot 8 knopen maar met ruime wind is dat niet zo’n probleem. In de loop van de nacht is de wind weer afgenomen maar we zeilen nog steeds met twee reven en de kotter fok.
Het grootzeil staat vast met een drie dubbel lopende bulle talie aan de voetrail. Op een gegeven moment slaat deze los en maakt de boot een klap gijp. Ik ben net bezig met het afstellen van de windvaan en kijk dus naar achteren en zie niet dat de giek los is en ik krijg een blok tegen mijn hoofd, bloeden als een rund. Een snaphook van 8 mm. is afgebroken, metaal moeheid?

Op 29-2-2016 om 11:22 (utc) is onze positie 2055.53'N 07101.98'W.
Als we vlak bij het eiland zijn zien we het pas, zo laag is het.
We zijn halverwege de middag in Grand Turk en ankeren bij South Dock nr. 1.
We hebben 355 nm gevaren.

Jose en Coen komen om 18.00 uur aan. We besluiten morgenochtend naar Caicos te varen en daar in te klaren.

1-3-2016 Het is ongeveer 20 nm. naar South Caicos, het is bewolkt en er staat een stevige wind. Voor een aan de windse koers staan er hoge zeen. Maar met een ruime wind waaien er zo naar toe.

Ik zie je wel en ik zie je niet. Pas als je een ander ziet varen zie je hoe hoog de golven zijn.

Aan het begin van de middag gaat het anker er weer uit. Martin heeft gisteren de bijboot weer opgeblazen. We kunnen naar de kant en op zoek naar de autoriteiten. Niemand weet precies weer we de douane kunnen vinden.

Na een paar keer vragen worden we in de juiste richting gestuurd. Alleen komen we niet bij de douane maar bij de immigratie terecht. Deze maakt er geen probleem van.

De douane zit aan de hele andere kant van het dorp. Hier zien we geen toeristen en grote hotels, maar meer een Afro-Caribisch dorp met een erge donkere maar zeer vriendelijke bevolking. De huisjes zijn zeer eenvoudig van hout of steen met golfplaten op het dak, het ziet er over het algemeen wel netjes uit,  en overal lopen kippen rond.

We klaren voor een week in en daar mogen we $100,00 dollar voor betalen. $50,00 bij het inklaren en nog een keer bij het uitklaren. Wil je langer blijven dan mag je $300,00 betalen.

Op advies van de douane drinken we wat bij terugkomst in de haven, bij de daar aanwezige bar. Hier hebben ze ook lokaal eten!

Ga door naar de volgende pagina,