Zuid Portugal 3

De 24 meter hoge en 150 jaar oude vuurtoren is de enige bebouwing in de wijde omgeving. Met een zichtwijdte van 90 km is dit ÚÚn van de belangrijkste bakens langs de Atlantische kust. De vuurtoren is gebouwd op de ru´nes van een oud klooster. Enkele restanten zijn nog altijd zichtbaar.

Als we de hoek om zijn gaat het pas echt naar het noorden en kunnen we de nm.
aftellen voordat we weer in Nederland zijn.
We willen door naar Sines, helaas moet om 19.00 uur de motor aan en een uur later varen we in dichte mist die aanhoud tot de invaart van Sines.
Om 3.30 gaat het anker uit en kunnen we naar bed.

Om 11.00 uur worden we wakker, de mist is weg en de zon schijnt weer. Het beloofd een mooie dag te worden en hopelijk met een lopend windje.

Martin mag weer aan de arbeid om 30 meter ketting binnen te halen.

Het anker is boven en de zeilen worden gehesen. Het wordt een lekkere zeiltocht naar Sesimbra.

Om 18.00 uur liggen we in de baai van Sesimbra voor anker. Het is tijd voor een biertje en we kunnen ook eten in het zonnetje.

Aan het eind van de avond draait de wind en komt er een vreselijke swell de baai inzetten. We liggen te rollen op de bank, zo kunnen we niet slapen. In het donker halen we het anker op  en gaan we naar de haven waar we een box opzoeken.

De volgende dag begint het te waaien en de boot ligt abnormaal te trekken achter het anker. Martin controleert regelmatig het anker en geeft er wat meters ketting bij. Gelukkig is het s’ nachts rustig. Ook de volgende dag waait het behoorlijk door en alle 60 meter ketting gaat uit.

Martin vermoed dat de ankerketting behoorlijk in de knoop moet zitten.
Na drie onrustige nachten willen we hier niet langer blijven liggen maar hebben wel hulp nodig. Naast ons ligt een boot uit BraziliŰ die in zijn bijboot stapt en naar ons toekomt.
We leggen het probleem uit en hij wil ons wel bij het anker helpen terwijl ik naar voren vaar. Nu komen de duikspullen echt van pas.
De anker ketting was onder water  drie maal om een oud anker en een paal gedraaid. Door ruimte in de ketting te geven kon  Martin  met veel kracht en inspanning de ketting los krijgen. En kon het anker binnen gehaald worden.
Het is snel verteld maar Martin was aan het eind van zijn latijn en kon amper aan boord komen. Hij heeft dagen lang spierpijn gehad en veel geslapen om weer bij te komen van de spanning, de inspanning en het erge koude water.
In de haven is de tank weer gevuld en hebben we een rustige dure plek gekregen.

We informeren hoe we van Cascais het beste naar Lissabon kunnen reizen.
Zeven jaar geleden lagen we op de rivier aan de andere kant van Lissabon in de haven van  Parque das Naš§es de plek waar in 1998 de Wereldtentoonstelling was. Ik heb toen 3 dagen met mijn zus Marga door de stad getoerd.
Martin wil nu ook Lissabon wel een zien en we kunnen vanuit Cascais met de dubbeldekker naar Lissabon en stappen daar over op de dubbele toer bus.

Ga verder naar de volgende pagina,