8.  Naar het Noorden van Spanje.                                                 Aankomst in Gijon en dan naar Luarca.

10 Juli  om 10.45 uur vertrekken we uit La Rochelle. We genieten nog een tijdje van het veld wedstrijd zeilers. Eenmaal voorbij het veld trekt de bewolking weg en komt de zon. We nemen afscheid van de laatste Franse vuurtoren. Op naar Spanje!

We weten nog niet waar deze tocht ons gaat brengen. We beginnen met hoog aan de wind en dan wordt het of een krimpende wind of een ruimende wind. We wilde graag naar het Oostelijke deel van Noord Spanje. We zijn daar lang geleden twee maal geweest en we vonden het fantastisch. Denk je aan  eindeloze groene vlaktes grenzend aan een ruige kust. Aan de bergketens en heuvels van Baskenland, Cantabrië, Asturië en Galicië die lijken te verdwijnen in de Golf van Biskaje met de prachtige kleine baaien met strandjes. Bij Spanje denk je aan de bekende kusten aan de Middellandse Zee maar kom je in Noord-Spanje dan gaat er een andere wereld voor je open. Hier is alles anders. Niet alleen het landschap, het klimaat of de gastronomie, maar ook de taal. Het is hier harstikke groen dus je raadt het al, er is meer regen dan in het zuiden van Spanje. Maar die paar buitjes vallen in het niets bij alles wat je er voor terugkrijgt.                                                                             De laatste weer berichten gaven niet veel goeds voor de komende tijd, men verwacht een groot lagedruk gebied met veel regen.

We hebben een rustige zee en een zwak windje, hij blijft uit de goede hoek waaien en ruimt zelfs wat, waardoor we wat hoger kunnen zeilen en daardoor ook onze eindbestemming westelijker uitkomt en het lage druk gebied achter ons blijft. Op een gegeven moment maken we zelfs op zeil een aardige voortgang.

Na een prachtige dag verdwijnt de zon achter de horizon en het wachtrooster gaat weer in. Wij slapen meestal 2.00 uur tot 2.30 uur afhankelijk van hoe snel je in slaap valt en we worden dan uit onszelf weer wakker. Alleen wanneer er hulp nodig is maken we elkaar wakker. Kun je niet slapen dan kan de ander het proberen. We beginnen s ’avonds met het wachtschema. Ik slaap meestal extra van  s’ morgens 5.00 uur tot 9.00 uur. En Martin slaapt s’ middags een paar uur.

Na de tweede nacht zien we s’ morgens langzaam de zon boven de bergen  opkomen en het belooft weer een mooie dag te worden.

Aankomst in Gijón

De laatste uren hebben we regen. Door de afnemende wind en de flinke deining die er staat is er niet meer te zeilen. Vlak voor de haven neemt de wind toe en keert tegen. Maar we zijn er, na een tocht van 48 uur.  Waarvan 10 uur op de motor en 38 uur zeilen. Het was een prima tocht en we zijn uitgekomen in Gijón, verder naar het westen dan we hadden verwacht.

Als we de haven van Gijón invaren zien we een bekende uit Enkhuizen, We gaan eerst inklaren in het havenkantoor en we krijgen een box naast de Bold Black Bear van  Rob het is al lang geleden dat we hem gezien hebben want wij zijn van Enkhuizen naar Durgerdam verhuist met de boot en lagen daar alweer jaren. Voordat we aan deze reis begonnen hebben we een appartement gekocht in Den Helder en nu hebben we daar een ligplaats.

Na de hernieuwde kennis making met Rob gaan we de buurt verkennen en kijken waar de winkels zijn om morgen boodschappen te doen.

We vinden de markthal die nu leeg is, maar in de hal zien we voor het eerst van ons leven, een melk automaat. Wij willen wel lekkere verse melk dus gaan we het uitproberen. De eerste poging mislukt, we gooien geld in de gleuf en denken dat er eerst een fles tevoorschijn komt maar dat is niet zo en de melk loopt weg. Jammer, je moet een fles kopen uit de kast ernaast als je geen lege fles bij je hebt en deze in de automaat zetten, weer geld erin en de fles loopt vol. Wat een uitvinding! Bijna net zo lekker als bier.                                                                       We lopen weer terug naar de haven en gaan op tijd naar bed. Je doet tijdens het zeilen niet veel maar toch is het vermoeiend.

We slenteren door de stad en staan we ineens voor het strand maar zien we geen haven, we zijn namelijk om het schiereilandje heen gelopen en staan ineens op een lange boulevard met een makkelijk toegankelijk strand waar het erg rustig is met maar enkele mensen in het water.

We lopen nog een stuk langs de boulevard met aan het eind van de baai de San Pedro kerk die er prachtig uit ziet. Op de luchtfoto is goed te zien hoe dat schiereiland in de zee steekt. We lopen door het park naar de andere kant en zijn weer bij de jachthaven. We hebben een mooie indruk van Gijón gekregen al hebben we maar een klein deel van de stad gezien. We hebben wel een mooie wandeling gemaakt maar nog geen boodschappen gedaan dus gaan we weer even naar de markthal. Het is intussen rond 17.00 uur en zoals altijd in Spanje tijd voor een drankje. Vele Spanjaarden komen dan naar buiten, ze flaneren over straat en op terrasjes en pleintjes en de meisjes lopen in hun mooiste jurkjes. Ook wij pikken een terrasje met een echt Spaans biertje en Spaans wijntje en genieten van de gezellige sfeer. dit is een van de redenen dat we zo van Spanje houden. Hola España

Na twee dagen gaan we Gijón weer verlaten. We vinden het weer heerlijk om weer in Spanje te zijn. We werden vanmorgen wakker met bewolking maar als we vertrekken komt er al weer meer zon tevoorschijn. Wij varen uit en een ander zeiljacht komt weer binnen varen.

Het is 14 Juli en vertrekken voor een volgende haven richting A Coruña. Het is bewolkt maar dat duurt niet lang en het belooft een mooie dag te worden.

De zon schijnt er staat 9 kopen wind en windy, onze windvaan stuurinrichting doet het dan niet dus staat de elektrische erop. Tijd voor de Asymmetrische spinnaker, voor het eerst dit jaar.

Ineens zie ik wat bewegen in het water maar ik kan nog niet goed zien wat het is. Ik pak snel mijn fototoestel en ja hoor we worden verrast door een aantal dolfijnen voor het eerst dit jaar. Ze blijven zeker 30 minuten bij ons en wij genieten.

We vervolgen onze tocht en Mart laat op een gegeven moment vanuit de voorpunt duidelijk zien dat het tijd is voor een versnapering!      Geen bier maar cerveza en dan ook nog heerlijke Sán Miguel. Het lijkt wel feest! Dit is echt genieten.

De tocht voor vandaag is ongeveer 90 Miles en we komen weer wat dichter bij de kust en dan kan ik ook nog een prachtige Jan van Gent fotograferen.

Onderweg,                                                                           Zo zonder zicht, op wat er morgen komen gaat.                   Kan ik dromen als geen ander en verdraag de koude nacht