15 – In Leixoes proberen we de motor problemen op te lossen.

De volgende morgen wordt weer gekeken hoe het met de motor is maar daar is niets aan te ontdekken. Wel wordt het gebruikelijke motor onderhout gedaan. Mart denkt dat het probleem in de tank moet zitten.                                                                                                                          Bij het groot onderhoud van de boot, een jaar geleden in 2010 heeft Martin een inspectie deksel in de diesel tank gemaakt. Deze hadden we nog niet en met het oog van vuile diesel tanken is het toch wel prettig om in de tank te komen. Al hebben we in de afgelopen 20 jaar nog nooit vuil in de tank gehad, toen de tank werd open gezaagd was hij ook schoon.                                                                                                         De deksel wordt los geschroefd en daar werd het probleem direct zichtbaar!!!                                                                                                          Voor het afdichten van de tank hadden we diesel bestendig rubber besteld bij de Breehorn werf. Daar waren wij bezig met de refit van de boot en we woonden  gedurende een half jaar in Woudsend Het geleverde rubber is dus niet diesel bestendig en omdat het oploste droop het langzaam in de dieseltank.  Geen wonder dat de motor daar niet op wil lopen

De medewerkers van de haven zijn zeer behulpzaam ze hebben lege jerrycans voor de vuile diesel die we bij hen achter kunnen laten. Als de tank helemaal schoon is gaat Mart in het dorp nieuwe diesel halen. Na een dag sleutelen en daarna alles schoonmaken  en alles weer inruimen hebben we weer een schone diesel tank en een goed lopende motor.

Na een dag sleutelen en daarna alles schoonmaken hebben weer een schone diesel tank en een goed lopende motor. Dat vieren we               s’ avonds in een heerlijk Portugees restaurant te samen met een Nederlandse buurman die hier al eerder gegeten had. En het was heerlijk. Vooral de port, die ik in Porto ben misgelopen, smaakte voortreffelijk.

s ’Middags maak ik een wandeling door de stad om te zien wat voor winkels er zijn maar ik kan weinig ontdekken.

Terwijl Martin de boot in orde maakt ga ik een lange wandeling maken. Ik heb gevraagd waar de winkels zijn en ik moet langs de rivier en over een grote brug  en daar is een grote  markt hal, en winkels voor de nodige boodschappen. Niet alleen de hal is mooi maar hoe het geëtaleerd wordt is nog mooier.

De volgende dag worden we beloond met prachtig weer. We hebben heerlijk geslapen en we zijn opgelucht dat we nu eindelijk het probleem hebben gevonden. Je houd het toch niet voor mogelijk dat je het verkeerde materiaal krijgt voor een diesel tank.

We vertrekken met weinig wind op de motor maar na 2 uur kan de motor uit en de spinaker erop en kunnen we de volgende 50 mile heerlijk zeilen met een bakstag windje tot vlak voor de haven Figueira da Foz.

Met de spinaker op ronden we Cabo Mondego en het zeil kan er op blijven staan tot vlak voor de haven. Heerlijk weer zo’n dagje zeilen dit is echt genieten. Hebben we toch een keer de Portugese Noord te pakken, dit is de hier heersende wind maar die liet ons tot nu in de steek.

We gaan weer niet voor anker binnen de pieren aan het strand, maar varen door naar de jachthaven alwaar we ons eerst moeten melden bij de douane met alle papieren. We zijn nu echt in Portugal aangekomen!  In de tussentijd hebben we gezien dat de “De Friends op reis”  hier ook liggen en het is weer een gezellig weerzien met een hapje en een drankje.

De volgende morgen gaan we met Anita en Jasper boodschappen doen. Als we de markthal binnenkomen zien we een tableau met Portugese tegeltjes, een Azulejos. Deze zullen we hier in Portugal en op Portugese eilanden vaker tegenkomen, ik blijf ze mooi vinden en er van genieten. Een markt vrouw die net de hal wil verlaten ziet Jasper in de bolderkar en roept door de hal zodat iedereen moet kijken naar dit bijzondere kind. Jasper zelf vindt al die aandacht niet echt leuk!

De markthal lijkt wel versiert voor een groot feest zo kleurrijk ziet het er uit maar alles is gewoon te koop alleen wat hoger gehangen zodat je alles kan zien.

Na al die drukte in de markthal kan Jasper zich even ontspannen in de speeltuin van de haven onder toeziend oog van mij, terwijl Mart en Anita de boodschappen naar de boot gaan brengen. De Friends gaan de volgende dag weg en zeilen een nacht door ze steken dieper de zee in, zij kunnen wel zeilen. Soms zelfs met zeer harde wind en ze krijgen een prachtige Dolfijnen show.

De volgende dag 19 augustus vertrekken wij naar Peniche we moeten alles op de motor varen omdat er geen wind is of zeer lichte tegenwind. We zien 2 maal dolfijnen maar alleen op afstand.

All the Flowers, of tomorrow                                                         Are in the seeds of yesterday